Beursgenoteerde bedrijven zijn druk met het seizoen voor de kwartaalcijfers. In Nederland kwamen dinsdag onder meer uitzender Randstad, levensmiddelenbedrijf Unilever en verfconcern AkzoNobel met de tweedekwartaalcijfers naar buiten.

Randstad zag de kwartaalwinst dalen vanwege een zwakkere vraag naar uitzendkrachten in onder meer de VS en Nederland. AkzoNobel profiteerde van een combinatie van hogere verkoopprijzen en een daling van de grondstofkosten. Ook soep- en zeepconcern Unilever voerde forse prijsverhogingen door die de omzet en winst omhoog hielpen.

Op de Amsterdamse beurs ging het aandeel Unilever dinsdag fors omhoog met een plus van ruim 5 procent. Randstad verloor ruim 1,5 procent en ook het aandeel AkzoNobel daalde, met 0,7 procent. Het aandeel Basic-Fit maakt een forse koerssprong van bijna 9 procent.

Randstad: omzet zakt 6 procent

Uitzendconcern Randstad merkt dat werkgevers niet meer zo hard op zoek zijn naar personeel als eerder. In het tweede kwartaal gingen de omzet en de winst van het Nederlandse bedrijf opnieuw omlaag. En voorlopig lijkt het tij nog niet te verbeteren voor de onderneming.

"De markttrends die we in het tweede kwartaal hebben gezien, hebben zich begin juli voortgezet", zegt topman Sander van 't Noordende. Daarbij doelt hij onder meer op de lonen die overal flink zijn gestegen. Dat maakt het voor werkgevers lastiger om extra krachten aan te nemen.

Van 't Noordende spreekt van "uitdagende marktomstandigheden", maar wijst er ook op dat Randstad in de vergelijkbare periode vorig jaar juist "recordresultaten" in de boeken zette.

De kwartaalopbrengsten gingen op jaarbasis met 6 procent omlaag tot een kleine 6,5 miljard euro. Vooral in Noord-Amerika zakte de omzet flink. In Nederland zag Randstad de inkomsten ook stevig terugvallen.

Maar er waren ook landen waar het beter ging, bijvoorbeeld in Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. Onder de streep bleef met 137 miljoen euro 30 procent minder winst over dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Unilever ziet winst en omzet stijgen door fors hogere verkoopprijzen

Was- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in de eerste helft van dit jaar meer winst en omzet geboekt. Het bedrijf achter merken als Dove, Knorr, Rexona en Magnum, profiteerde opnieuw van prijsverhogingen voor zijn producten. Unilever wordt sinds 1 juli geleid door de Nederlander Hein Schumacher.

De totale omzet ging met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst klom met bijna 21 procent tot 3,9 miljard euro. Bij alle divisies waaronder persoonlijke verzorging, voeding en ijsjes zag Unilever de omzet groeien.

Volgens Unilever gingen de verkoopprijzen in de eerste helft van dit jaar met gemiddeld 9,4 procent omhoog. Daarmee wil het Britse bedrijf de gestegen kosten voor grondstoffen en materialen compenseren. Unilever is ook moederconcern van onder meer De Vegetarische Slager en producent van Hellmann’s-mayonaise.

Voor heel 2023 rekent de onderneming op een onderliggende omzetgroei, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, van meer dan 5 procent.

Schumacher spreekt in een toelichting van "zijn geloof in de sterke fundamenten" van Unilever. Hij volgde als topman de Brit Alan Jope op, die vorig jaar al had aangegeven met pensioen te zullen gaan.

AkzoNobel verhoogt verfprijzen

Verfproducent AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een hogere winst behaald, vooral geholpen door prijsverhogingen en afzwakkende grondstofkosten. Het bedrijf, bekend van merken als Sikkens en Flexa, zag de omzet wel dalen door negatieve wisselkoersen en een lichte daling van het verkoopvolume. AkzoNobel zei verder de winstprognose voor het gehele jaar opwaarts bij te stellen.

Het aangepast bedrijfsresultaat steeg met 25 procent naar 311 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De omzet daalde met 4 procent tot ruim 2,7 miljard euro. Prijsverhogingen zorgden voor een positieve impact van 5 procent, maar wisselkoerseffecten drukten de omzet met 4 procent en het volume lag 1 procent lager.

Het bedrijf zag zowel de verkoop van decoratieve verven als coatings dalen in het afgelopen kwartaal. "Onze tweede kwartaalresultaten zijn in lijn met de verwachtingen ondanks volatiele markten", aldus topman Greg Poux-Guillaume in een toelichting. Hij spreekt van solide volumes en robuuste prijsaanpassingen.

Ook ziet AkzoNobel "de eerste effecten van deflatie van grondstofprijzen". "Dit heeft ons geholpen om de tegenwind van continue zwakte in sommige markten, de negatieve valuta-impact en de aanhoudende inflatie te compenseren", stelt de topman.

AkzoNobel heeft nu als doel om in heel 2023 een aangepast bedrijfsresultaat (ebitda) te behalen van 1,4 miljard tot 1,55 miljard euro. Dat is aan de bovenkant van de eerder afgegeven raming. In het tweede kwartaal bedroeg het aangepast ebitda-resultaat 397 miljoen euro.

Het bedrijf verwacht dat dalende grondstofprijzen een gunstig effect op de winstgevendheid zullen hebben. "Onze halfjaarcijfers bieden een goede basis, waardoor we de prognose voor het hele jaar hebben kunnen verhogen. We zijn op de juiste weg, in markten die nog steeds geraakt zullen worden door macro-economische onzekerheden", aldus Poux-Guillaume.

Voor heel 2023 rekent AkzoNobel op een verkoopvolume dat ongeveer vlak blijft ten opzichte van vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar daalde de hoeveelheid verkochte producten met 2 procent, maar voor de tweede jaarhelft verwacht het concern een stijging van het verkoopvolume.

Duurdere abonnementen helpen Basic-Fit

Sportschooluitbater Basic-Fit heeft in de eerste helft van dit jaar geprofiteerd van duurdere abonnementen. Niet alleen verhoogde het bedrijf de prijzen als tegenwicht voor de gestegen loon- en energiekosten, maar ook kwam het met een premiumabonnement dat populair blijkt onder zijn klanten. Tegelijkertijd sloot Basic-Fit met name in Frankrijk weer gunstigere energiecontracten af, waardoor de kosten daalden en ook volgend jaar lager zullen blijven.

Die daling zal het Nederlandse bedrijf helpen om aan zijn doelen te voldoen. De omzet kwam in de eerste jaarhelft op 500 miljoen euro uit, wat een toename van 41 procent betekende. Het bedrijfsresultaat steeg zelfs met 83 procent en zal in de tweede helft van 2023 nog sneller toenemen, denkt topman René Moos. Onder de streep resteerde een verlies van 6,1 miljoen euro.

Dat komt onder meer omdat Basic-Fit breidt nog altijd uitbreidt, met name in Frankrijk en Spanje. Dat betekent ook dat de omzet zal blijven toenemen en dat het doel van een omzet van meer dan 1 miljard euro dit jaar in zicht blijft.

Het bedrijf heeft nu 1303 sportscholen en ruim 3,6 miljoen klanten. Het aantal opzeggingen ging weer naar normale niveaus, van voor de coronacrisis. Maar in Frankrijk merkte Basic-Fit tijdens periodes van stakingen tegen de pensioenplannen van de overheid dat het aantal abonnees sterker heen en weer bewoog.

LEES OOK: Een fondsbeheerder die de afgelopen 5 jaar beter presteerde dan 99% van zijn collega’s, legt uit waarom waarde-aandelen een comeback gaan maken na de AI-hype